|
| kysyttävää ? | |
|
+5Kaisu tyylirikko Wrai noraliqueur lilco 9 posters | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
- Vierailija
| Aihe: kysyttävää ? 1/7/2009, 09:25 | |
| KYSYMYSTOPIC LÄHINNÄ NIILLE, JOTKA ENSIMMÄISTÄ HAHMOAAN HAKEVAT. eli vastauksia akuutteihin tai vähemmän akuutteihin kysymyksiin. virallisena kysymyspaikkana toimii kuitenkin edelleen vieraskirja, mutta täältä saa luultavimmin nopeiten vastauksen jos joku ylläpitoon kuuluva on paikalla. (myös vanhat pelaajat saattavat kysymyksiinne mielellään vastata, mikäli asiasta tietävät.)
ohjeistustopic on siis nyt pelkälle ohjeistukselle ja hahmoihin liittyville tärkeille ilmoituksille. xxx lilco
update 31122010! vieraskirja tuntuu vammaavan pahemmanpuoleisesti, joten kysymykset suoraan tänne, kiitoos. ~ lilco
-----------------------
Akuuttia kysyttävää: riittääkö pelkkä reilu ulkonäkökuvaus? Kun itseäni mietityttää nuo kuvien copyrightit joita useimmiten rikotaan kun niitä levitellään ympäriinsä. Tai jos on pakko piirteet joltaki julkimolta napata niin jos laittaa hyvän kuvauksen ja nimen niille uteliaimmille jolla voi sitten googlata?
- Valvatti |
| | | lilco Foorumin ylläpitäjä
Viestien lukumäärä : 4239 Join date : 13.05.2009 Ikä : 31 Paikkakunta : Lepra City
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 1/7/2009, 11:44 | |
| lyhyesti (tai oikeestaan aika pitkästi) ja ytimekkäästi (aika sekavasti) vastattuna... eli, eh, sanon suoraan että kuvan ottaja ja sen kohde tuskin saa ikinä tietää että oot laittomasti kopioinut kuvan jostain ja tyrkännyt hahmolle kuvaksi. tietty jos kyseessä on joku nettijulkkis on kuitenkin mahdollista, että tyyppi saattaa saada selville ja suuttuakin; mut siihenkin on aika pienet todennäköisyydet. "oikeiden" julkkisten tosin en usko kiivastuvan... sehän on niille käytännössä ilmaista mainosta. (terveisiä nimimerkiltä löysin pari lempiartistiani ropen kautta.) ja tosiaan, se mahdollisuus että joku paris hilton saa tälläsiä juttuja selville, on helkkarin pieni. jos tosiaan huolettaa niin voihan niihin kuviin heittää kuvaajan nimen alle ja sen paikan osoitteen, mistä kuva on peräisin.
anteeksi kun kuulostan kamalan moraalittomalta mutta näin on valitettavasti marjat :p
tosin odottaisin itse chaoksen mielipidettä tuosta sun ehdottamasta käytännöstä, jos et mun sanoista vielä vakuuttunut. | |
| | | Valvatti Vierailija
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:15 | |
| Pointtini on että se on laitonta. Enhän mä varastais karkkia kaupastakaan vaikka kukaan sitä ei luultavasti koskaan saiskaan tietää. Ja luultavasti se kuva on netissä jo laittomasti, varsinkin jos se on jostakin "kopioi lempijulkkistesi kuvia mielin määrin" -sivulta. Kunnioitan tekijänoikeuslakia siinä missä muitakin lakeja. (En muutenkaan ymmärrä miksi kuvien olemassaolo on niin tärkeää, roolipelaus on mielikuvituksella leikkimistä, eli eikö se ulkonäkökuvaus anna ihan tarpeeksi rakennusainetta vastapelaajalle kuvitella loput? Kaikki julkkisten kuvat (ja muutkin kuvat joita netistä löytyy noin yleensä) on niin täydellisiä ettei jollekki tavikselle edes löydy oikeasti taviksen näköistä kuvaa ellei sellaista ite mene jostakin ottamaan :s)
Odottelenpa vielä Chaoksen mielipidettä, saakohan sen nopeammin täältä vai vieraskirjasta sivuilta?
- Valvatti |
Viestien lukumäärä : 4239 Join date : 13.05.2009 Ikä : 31 Paikkakunta : Lepra City
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:22 | |
| ymmärrän sun ajatukses tuosta laittomuudesta, oon joskus ajatellut itse samaa. sen takia pyrinkin ite kopioimaan hahmojeni kuvat niiltä luotettavimmilta fanisivustoilta, missä nimenomaisesti mainitaan että eivät itse omista kuvia tai ovat hommanneet luvat käyttämiseen etc. no, kyllä te tiedätte ne järkevät fanisivustot. (kävin tosin miettimään että en kyllä oo sit kuitenkaan linkittänyt ite niitä sivuja, mistä hahmokuvat on kaivettu, esittelyihin... >.<)
ja veikkaan että vastauksen saa yhtä nopeasti vieraskirjasta kuin täältäkin :p | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:29 | |
| (Ulkopuolisen vinkki: Piirrä/pyydä kaveria piirtämään kuva haluamastasi henkilöstä. Mallin ottaminen ei ole tekijänoikeusrikos ja oikeudet ropsahtavat taiteilijalle. Tästä syystä useimmissa roolipeleissä käytetään piirrettyjä kuvia, mikä on erittäin toimivaa.) |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:36 | |
| (Joku taisi vieraskirjassa saada jo kieltävän vastauksen piirretyille kuville.)
PS: eri ärsyttävä tämä "vahvista koodi" juttu, oiskohan viides kerta eikä se muka vieläkään hyväksynyt kD
- Valvatti |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:38 | |
| Siis jos piirtää realistisen kuvan julkimohenkilöstä, eikö sitä hyväksytä? Eri asia jos mangahahmoa yrittää saada lävitse tai muuten ei-aidolta näyttävää, jos sellaisissa halutaan tässä ropessa pitäytyä.
Kiinnostaa itseäni, siksi kysyn. :3 |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:45 | |
| Lainaus nimimerkiltä Tillie - Lainaus :
- Olisin kiinnostunut liittymään, mutta tarvitsen tarkennusta yhteen asiaan.
En ole _koskaan_ käyttänyt jonkun todellisen henkilön kuvaa, koska haluan tehdä täysin oman näköiseni hahmon, joten hyväksytäänkö hahmon kuvaksi piirros? Lainaus nimimerkiltä Chaos - Lainaus :
- Ei hyväksytä. Kertahan se on ensimmäinenkin käyttää oikean ihmisen kasvoja hahmollaan, googlesta esimerkiksi löytyy helposti tyyppi lähes jokaisen makuun. <;
Tässäpä, tyylistä en tiedä oliko kyseessä realistinen vaiko sarjakuvamainen. - Valvatti |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:49 | |
| Munkin on nyt pakko tähän kommentoida.
O.o mitä, eikö oikeasti saa piirtää kuvaa omasta hahmostaan? Mun mielestä sen pitäis olla oma päätös, haluaako jo valmiin pärstän vai haluaako piirtää oman hahmonsa. Sillä eihän netistä pakolla löydy juuri sitä sopivaa naamaa omalle hahmolleen, jonka haluaisi tuoda mukaan peliin.
Mun mielipide asiasta. |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:53 | |
| - Rige kirjoitti:
- Munkin on nyt pakko tähän kommentoida.
O.o mitä, eikö oikeasti saa piirtää kuvaa omasta hahmostaan? Mun mielestä sen pitäis olla oma päätös, haluaako jo valmiin pärstän vai haluaako piirtää oman hahmonsa. Sillä eihän netistä pakolla löydy juuri sitä sopivaa naamaa omalle hahmolleen, jonka haluaisi tuoda mukaan peliin.
Mun mielipide asiasta. Jotkin ropet eivät halua ns. sarjakuvamallisia kuvia hahmoille, jotta realistisenä pysyisi. Kun kuva on aito, ei hypi mitään ilmeellisyyksiä ulkonäköön. Mutta mietin, eikö tosiaan aitoa, ns. omakuvaa, realistista kuvaa hyväksytä? Ymmärrän jos mangajäljitelmiä ei mutta. On paljon ihmisiä, jotka piirtävät realistisia kuvia ihmisistä. |
| | | noraliqueur
Viestien lukumäärä : 2300 Join date : 26.05.2009 Ikä : 31
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 01:55 | |
| No miekin kommentoin oman mielipiteeni tähän.
Miusta hahmon kuvan piirtäminen ei _todellakaan_ kuulu realismipeleihin, vaan johonkin koirapeleihin tms. Et tällänen suht realistinen koulupeli tarttee miusta oikeiden ihmisten naamoja. Mut tää on tietenkin miun mielipide. | |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 02:00 | |
| tuostahan ei voi taas tietää kuka piirtää just jollain mangatyylillä ja kuka piirtää realistisesti jollei pelaajaa ja tyypin piirrustustyyliä etukäteen tunne :p eikä piirretyt kuvatkaan välttämättä laillisia ole; nekin voi kopioida jostain yhtä helposti kuin oikeiden ihmistenkin kuvat ja väittää itse piirtäneensä. | |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 02:27 | |
| Kommenttina ylempään - jos väittää valheellisesti itse piirtäneensä löytämänsä kuvan, vastuu kuvan laittomasta käytöstä on käyttäjällä, ei adminilla (jos pelissä ei ole pakko pistää hahmolleen netistä kopioituja piirroksia ulkonäöksi, mitä ei haettu takaa vaan juuri tätä piirrä/piirrätä itsellesi kuvat, mikä ei lähtökohdiltaan ole ollenkaan hassumpi käytäntö saatika sitten laiton). Mutta jos pelipaikalla vaaditaan netistä googletettuja julkkisten/randomien ihmisten/piirrettyjä kuvia (ja harvemmin pelaajilla on itsellään omaottamiaan kuvia julkkiksista) on sääntö kyseenalainen ja mielestäni huono, koska se pakottaa liittyjiä tekemään tekijänoikeusrikoksen vaaikka pieni olisikin.
- Valvatti |
| | | Wrai
Viestien lukumäärä : 2136 Join date : 25.06.2009 Ikä : 33 Paikkakunta : Joensuu
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 02:33 | |
| Nyt on minun pakko sanoa (En tarkoita ilkeänä kommenttina, ei saa tappaa >< )
Mutta jos tämä asia vaivaa niin kamalasti, niin tähänkään peliin ei ole pakko liittyä? Uskoisin, että jos piirtää todella hyvän piirroksen. Siis lähes valokuva tasoa, niin se onnistuisi? Henkilökohtaisesti, en ole koskaan tahtonut pelata hahmon kanssa, josta on vain piirroskuva, koska piirros on aina piirros ja kuva kuva. Vaikka kuvien ottamien rikkookin tekijänoikeuslakia, niin emme ole maailman ainoita. Youtubessakin on 80% videoista laittomasti siellä ja Googlea kaikki käyttävät muuhun kuin kuvien katselemiseen ^^ Tämä on tietenkin vain minun näkemys, mutta niin kuin meidän opettaja joskus sanoi "Julkkikset ovat julkkiksia ja tietävät että kuvia käytetään väärin. Jopa lehdetkin tekevät niin." Lehdetkin ottaa aika tylysti netistä kuvia ja varmasti ei ole oikeuksia niihin ^^ | |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 02:45 | |
| Minä todella haluaisin liittyä tähän peliin, ensimmäistä kertaa näkee jollain tapaa kontrolloidun ja pelidynamiikkaa tarjoavan roolipelin jossa se on toteutettu mitenkään rajoittamatta pelaajien realistisia pelimahdollisuuksia. Mutta en minä tänne liity ellei Chaos anna lupaa ensimmäisessä viestissä mainitsemiini vaihtoehtoihin. Ja saa kai täällä antaa palautetta ja keskustella siitä? (Huomasin muuten että kysymys/palaute -osastoa ei foorumilta löytynyt.)
- Valvatti |
| | | noraliqueur
Viestien lukumäärä : 2300 Join date : 26.05.2009 Ikä : 31
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 02:48 | |
| - Valvatti kirjoitti:
- Akuuttia kysyttävää: riittääkö pelkkä reilu ulkonäkökuvaus? Kun itseäni mietityttää nuo kuvien copyrightit joita useimmiten rikotaan kun niitä levitellään ympäriinsä. Tai jos on pakko piirteet joltaki julkimolta napata niin jos laittaa hyvän kuvauksen ja nimen niille uteliaimmille jolla voi sitten googlata?
Tää vaikuttaa miun mielestä paremmalta ku piirretyt kuvat. Tai sitten niinku lilco (?) sano, että laittaa kuvan ja ilmottaa hahmotiedoissa tarkkaan mistä kuva on peräisin jne. Mut oon Wrain kanssa samaa mieltä. | |
| | | tyylirikko Sivuston ylläpitäjä
Viestien lukumäärä : 1437 Join date : 14.05.2009 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 02:57 | |
| Tekijänoikeuden puolustaminen on hieno asia ja tärkeä myöskin. Valitettavasti Internetissä on aina kuvia tai muuta materiaalia, jonka tekijänoikeudellinen käyttö ei ole kunnossa. Kun joku lisää tuottamaansa materiaalia Internettiin, tuonkin henkilön olisi hyvä muistaa, kuinka helposti kuvat leviävät käyttäjien avulla. Joku lataa kuvan koneelleen ihaillakseen sitä ja lähettää esim. sähköpostin välityksellä eteenpäin kaverilleen, koska se kuva on tosiaan niin hieno. Tämä kaveri ihastuu kuvaan myös ja lisää sen blogiinsa muidenkin ihailtavaksi. Tuo henkilö toivottavasti lisää kuvan oheen ottajan/oikeuksien omistajan ja antaa kuvasta kaiken kunnian kyseiselle henkilölle. Blogista kuva leviää vieläkin eteenpäin ja aika monesta paikasta löytyy loppujen lopuksi. Joku epärehellinen henkilö voi jossain vaiheessa väittää kuvaa omakseen. Esim. julkisuuden henkilöistä otetuthan kuvathan eivät ole kuvattujen ihmisten omistuksessa vaan kuvaajien nimenomaan. Koska Aston High Reborn on realismipeli, itsepiirretyt kuvat eivät tosiaan ole kovin toivottuja, mielumminkin päinvastoin. Piirretystä kuvasta on vastapelaajien vaikea hahmottaa minkänäköinen hahmo heidän omaa hahmoaan vastaan on tulossa ja se voi vaikuttaa peliin. Tietynlaiset piirrustukset ovat asia erikseen, esim: 1, 2, 3. Pystyäkseen vastaaviin kuviin saa tosin olla jo aikamoinen taiteilija. Taisit tuossa Valvatti mainita, että esittelyyn laittaisi kuvissa esiintyvän todellisen henkilön nimen, jotta muut voisivat esim. Googlettaa ko. henkilön kuvia. Jos haluaa, niin tämä kuulostaa ihan toimivalta. Vielä parempi olisi, jos voisi linkittää esittelyn alkuun vaikkapa fanisivujen galleriaan johtavia linkkejä, joissa näkyy kuvia henkilöstä. Tähän malliin: Kuva 1, Kuva 2 jne. | |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 03:04 | |
| Kiitosta pikaisesta vastauksesta ja ymmärryksestä pelinjohdon suunnalta. Ja vielä kommenttina, kyllä, muutkin levittävät kuvia ilman lupaa, kyllä, sitä tapahtuu kokoajan ja kyllä, olen itsekin siihen sortunut, mutta eihän siitä nyt mitään tule jos aletaan "ku muutki niin minäki" tyylillä perustelemaan.
Todennäköisimmin palaan hahmokkeeni keran lähitulevaisuudessa!
- Valvatti |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 03:08 | |
| vieraskirja on muuten varsinaisesti varattu kysymyksille ja palautteille, jos taas foorumista on sanottavaa niin yleensä se hoidetaan yleisissä löpinöissä. (keskustelualueen kuvauksessa muuten lukee että kysymykset sinne ;3) tosin nyt kun tämä on tullut täyteen tätä pajatusta niin voisin oikeastaan heittää tälle alueelle oman topicin näille akuuteille kysymyksille joihin nopeasti vastauksen haluaa ja jättää tämän pelkäksi ohjeistukseksi. - tyylirikko kirjoitti:
- Vielä parempi olisi, jos voisi linkittää esittelyn alkuun vaikkapa fanisivujen galleriaan johtavia linkkejä, joissa näkyy kuvia henkilöstä. Tähän malliin:
Kuva 1, Kuva 2 jne. tuo kuulostaa kaikista parhaalta (tai toimivalta) ratkaisulta mun korvaani. mutta juu, hahmoasi odotellessa ^^ | |
| | | Rankku Vierailija
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 03:21 | |
| Hei, sun ei oo pakko kopioida foorumille suoraan kuvaa, sähän voit sanoa jonkun julkkiksen nimen siihen et ketä se esittäis, sillonhan sä et tavallaan mtn kopiois vaan käyttäisit sitä ulkonäön hahmottamiseen, täähän ei toimi kuin julkkiksilla. (Jos mun kuvaa kopsattais pakottaisin ottaan pois, mutta ei kukaan ny sitä kopsais.) MUTTA luuletteko oikeesti et julkkiksii kiinnostaa jos niiden kuvia käytetään nörttien peleissä (toi nörtti ei sit meinaa mtn.) NIIDEN pitäis olla liikuttuneita ku ne on niin kauniita että niiden kuvia käytetään roolipelissä, toisin kuin lehdet, niistä ne välittää enemmän. Mutta, yleensä on helpompaa käyttää niitä lehden ottamia kuvia, en usko että siitä lehti vetää oikeuteen kun ne tavallaan on tarkoitettu yleiseen käyttöön. |
| | | Rankku Vierailija
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 08:08 | |
| Sori tupla postaus, mut tietääks joku mis chaos on? että onko se täällä aktiivisesti ku mietin et millon oottaa vastausta tohon hahmopyyntöön? |
| | | Kaisu
Viestien lukumäärä : 1479 Join date : 25.05.2009 Ikä : 30
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 2/7/2009, 08:10 | |
| Chaoksesta ei oo mitään tietoa, mutta ihmiset ei oo täällä 24h/7 kyttäämässä ja hyväksymässä hahmoja. :DD odotus palkitaan. ;)) | |
| | | Rankku Vierailija
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 3/7/2009, 11:27 | |
| Ääh, lueskelin tota tanssiaiset juttua ja siinä se mainittikin et joskus keskiviikkona tai tiistaina lähtis viikosta pariin viikkoon pois, turhan paljon odottamista ei malta niin paljon ideoita. :< |
| | | Chaos Hahmohyväksyjä
Viestien lukumäärä : 7478 Join date : 14.05.2009
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 4/7/2009, 09:06 | |
| Joo, ihan kommenttina tuohon kuva juttuun. Ne julkkikset varmasti ovat enemmän mielissään siitä, että niistä käytetään ammattilaisen ottamia kuvia kuin jonkun amatööri paparazzin ei-niin-edustavia?
Ja kuvat on oltava, koska tämä on Dween tahto.
Ja helpommin arvioitavissa, jos jokaisella on kuva oikeasta henkilöstä kuin piirroksesta. Mulla oo sydäntä mennä kellekkään sanomaan "paska piirros, hanki kuvat" vaikka tekstistä voinkin oikoa enempiä kaunistelematta.
Totta, että jotkut piirtävät erittäin tasokkaasti realistista. Toiset taas enemmän manga tyylistä, jotkut abstrakstia... Se on jokaisen oma asia, mutta itse en mieltäisi sitä Astoniin.
Kuten Dwee itse on ilmaissut, niin netti on täynnä kuvia ihmisistä, eiköhän sieltä jokainen itseään miellyttävän kuvan löydä. En tarkoita, että tuo sanasta sanaan olisi, mutta muistettava kuitenkin että se on Dween tahto jota tässä on toteltava.
En nyt yritä väittää, että itse tietäisin tasan tarkkaan mikä se mainittu tahto on, mutta....
Toivottavasti siitä joku ees sai selkoa >.< | |
| Aihe: Vs: kysyttävää ? 5/7/2009, 09:35 | |
| No riittääkö tämä "mainitsen henkilön nimen ja pistän linkin sopivaan kuvaan hahmoesittelyssä" -käytäntö vai pitääkö mun tunnukset poistaa heti kättelyssä? |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: kysyttävää ? | |
| |
| | | | kysyttävää ? | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |