|
| books, life, books - what's the difference? | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: books, life, books - what's the difference? 11/10/2009, 15:03 | |
| - mukaan saa tulla kuka vaan uskaltaa tai haluaa -
Oli lämmin iltapäivä San Diagon kirjastossa ja tästä syystä se olikin tavallista hiljaisempana. Muutama lukutoukka oli vallannut laiskanlinnakkeita kirjaston nurkilta, muutama tavallinen opiskelija luki lähdemateriaalia esseihinsä, kaipaavasti ulos katsellen.
Victor Ives Haring kuului näistä edellä mainittuun. Hänellä ei ollut mikään kiire päästä telmimään ulos auringonpaisteeseen, vaan jumitti oikein mielellään kirjaston käytävillä, etsien mieluisia kirjoja luettavaksi. Ilme hänen paksujen silmälasiensa takana oli ylpeän myhäilevä: tyytyväisenä hän saattoi todeta, että oli lukenut jo monet edessään olevan kirjahyllyn kirjoista. Vuosi sitten hän oli päättänyt käydä kirjaston läpi kirjahylly kerrallaan, kunnes ehkä joku kaunis päivä olisi lukenut jokaikisen. Melko mahdoton tavoite, ehkä, mutta haaste jos mikä innosti Victoria aiempaakin enemmän.
Victorin silmät haravoivat hyllyä, kunnes ne pysähtyivät ja hänen luisevat sormensa kietoutuivat hetkellisesti kiinnostavan pokkarin ympärille. Max Frischin Gantenbein, täysin uusi tuttavuus ja siksi se hyllyltä kiinnittikin pojan huomion. Hän ei vaivautunut etsimään itselleen sopivaa lukupaikkaa, vaan uppoutui selaamaan kirjaansa keskelle kirjahyllyjä. Millä todennäköisyydellä tähän aikaan päivästä, tällaisena päivänä, kukaan päätyisi juuri näiden kirjahyllyjen väliin? |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: books, life, books - what's the difference? 12/10/2009, 04:27 | |
| // Alysha hyppää mukaan
Alysha Evergreeniä tuskin erotti kantamansa kirjapinon takaa. Huolimatta ulkona vallitsevasta hyvästä ilmasta tyttö oli päättänyt linnoittautua kirjastoon. Hänellä oli biologian essee tehtävänä, eikä lukemisessa muutenkaan mitään vikaa ollut. Nytkin tytön pinosta löytyi erilaisten biologiaa käsittelevien kirjojen lisäksi pari Stephen Kingin romaania ja yksi Jane Austen, jota hänen kotihyllystään ei löytynyt.
Luonnollisestikin kirjapino, jonka takaa tyttöä ei näkynyt, vaikeutti hänen kykyään nähdä eteensä. Alysha tarvitsi vielä yhden evoluutiota käsittelevän kirjan, jota metsästi hyllyjen välistä. Tiukkaan, lantiolle ulottuvaan violettiin vetoketjulliseen collegepuseroon ja valkeisiin reisitaskuhousuihin pukeutuneena Alysha näyttikin lukutoukalta, tai ei ainakaan miltään cheerleaderilta. Hän viihtyi kuitenkin näissä vaatteissa. The Triumph Of Evolution And The Failure Of Creationism, missä se nyt voi olla, tyttö manasi luullessaan käsiensä katkeavan kirjakasan painosta.
Alysha ei huomannut toisen lenkkarinsa auennutta nauhaa ja tyttö tavanomaisella tuurillaan astui nauhan päälle. Tuskin kuuluvan kiljahduksen saattelemana tyttö rojahti mahalleen kirjaston lattialle, hänen kantamansa lähes kaksikymmentä kirjaa levisivät ympäriinsä. Samassa Alysha tajusi edessään olevat jalat ja nosti rähmältään katseensa kirjaa pitelevään silmälasipäiseen poikaan. KPudonneet kirjat olivat vallanneet hyllynvälin kaikkialta kaksikon ympäriltä. "Sori", Alysha mumisi, "ei ollut tarkoitus häiritä." Tyttö nousi ylös ja alkoi poimia kirjoja. |
| Aihe: Vs: books, life, books - what's the difference? 12/10/2009, 04:48 | |
| Victor oli uppoutuneena täysin kirjan maailmaan, kunnes äänekäs rymähdys sai hänet hypähtämään paikallaan. Hänen kädessään ollut kirja, Gantenbein, putosi sekin vaimean tömähdyksen saattelemana kirjaston lattialle. Hätääntyneesti poika etsi katseellaan, mikä mahdollisesti oli aiheuttanut pienen välikohtauksen, ja huomasi lattialla poikittain makoilevan, vaaleatukkaisen tytön. Victor epäili nähneensä tytön joskus vilaukselta koulunsa käytävillä, muttei ollut varma.
Tyttö huomasi nyt hänet ja pahoitteli tapahtunutta. Victor katsoi tyttöä takaisin, räpäytellen edelleen hämmentyneesti silmiään, osaamatta reagoida tilanteeseen millään muulla tavalla. Vasta tytön ryhtyessä noukkimaan lattialle pudonneita kirjojaan, Victor havahtui ja auttoi häntä poimimaan suurta kirjamäärää. Vaivihkaa hän vilkuili ujosti tyttöä silmälasiensa takaa ja leikillään ryhtyi arvuuttelemaan, kuinka vanha tämä oli, mitä aineita mahdollisesti opiskeli ja miksi hän oli tällaisena päivänä kirjastossa eikä esimerkiksi ystäviensä kanssa ostoskeskuksessa.
Victorin käsi tarttui romaaniin, jonka hän välittömästi tunnisti Stephen Kingin teokseksi. Hetkeksi pojan kasvot kirkastuivat ja hän ojensi kirjaa tytölle. "Luet Kingiä?" hän kysyi varovaisella äänensävyllä. Pieni, ylpeä hymy kohosi pojan huulille. "Mä olen lukenut ne kaikki." Stephen King oli jo nuorempana kiinnostanut pikku-Victoria, aloittaen ensin Christinestä ja lopulta kirja kerrallaan koko tuotanto oli tullut tutuksi. Hän ei tiennyt, miksi oli halunnut tuoda asian esille tuolle ventovieraalle tytölle. Sosiaaliset tilanteet tuottivat hänelle selkeästi edelleen hankaluuksia. |
| Aihe: Vs: books, life, books - what's the difference? 12/10/2009, 23:28 | |
| Alysha oli yllättynyt, kun hänen häiriköimänsä poika auttoikin häntä keräämään kirjansa. Tyttö nosti pinonsa hyllyn päälle ja katsahti tyyppiin, joka näytti sinänsä ihan tavalliselta. Ei hän ainakaan käynyt Alyshan päälle heti, kun tyttö oli hiukan häirinnyt häntä. "Joo, pidän Kingistä. Kunnon kauhutarinat ovat mieleeni. Multa puuttuu vielä pari, sitten on koko tuotanto kahlattu läpi." Tyttö hymyili. Tyypin kanssa saattaisi saada vaikka keskustelun aikaiseksi. "Alysha Evergreen, muuten."
Tyttö heilautti auki olevat hiuksensa selkäänsä ja hymyili edelleen toivoen antavansa ystävällisen vaikutelman. "Minulla on biologian esitelmä kesken", hän totesi nyökäten kirjapinoonsa päin. Selkämysten nimikkeet antoivatkin viitteen hänen aiheeseensa, evoluutio. Alysha poimi viimeisen kirjan, sen Jane Austenin, lattialta hyllyn alta ja heitti nopeasti pinon päälle. Hän ei todellakaan halunnut tunnustaa lukevansa tuollaista hömppää. "Hei, sä näytät siltä että tuntisit tämän paikan. Tietäisitkö, mistä mä löydän The Triumph Of Evolution And The Failure Of Creationismin? Kirjastonhoitajakaan ei ole paikalla ja olen etsinyt sitä kirjaa viimeiset puoli tuntia." Samassa tyttö tajusi, minkä kuuloista tekstiä oli taas suustaan päästänyt. "Sori, sori. Tuon ei missään tapauksessa ollut tarkoitus olla minkään sarjan loukkaus. Tuntuu vaan välillä, että mun aivot ei ole missään yhteydessä mun suuhun tai sieltä tuleviin sanoihin." Tyttö hymyili ujosti, posket aavistuksen punoittaen. |
| Aihe: Vs: books, life, books - what's the difference? 13/10/2009, 06:17 | |
| Tytön kertoessa, että oli lukenut lähes kaikki Kingin teokset, Victorin aiempi kiinnostus heräsi nyt aiempaa vahvempana. Hän katsoi tyttöä uusin silmin ja näki, että vaikka tämä olikin aika tavallisen, nätin tytön näköinen, alla piili selvästi myös älykkyyttä. Ujosti Victor käänsi katseensa pois tytöstä, miettien, pitäisikö hänen sanoa jotain. Hänen päänsä löi kuitenkin aivan täysin tyhjää, muutaman mauttoman "olenko nähnyt sinut jossain?" -tyylisen kysymyksen lisäksi. Ja hänen tietääkseen sellaisia käytettiin myös iskulaiseina, joten Victor nipisti huulensa kiinni harkitusti.
Tyttö esittäytyi Alyshaksi. "Victor Haring", Victor vastasi kohteliaasti, ja nyökkäsi pienesti, tullessaan siihen tulokseen, ettei nyt ollut sopiva aika kätellä. Pian jokainen kirja oli korjattu lattialta hänen Ganteinbeiniaan lukuunottamatta, jonka hän noukkaisi mukaansa noustessa kömpelösti seisomaan. Hän painoi valuneet lasit takaisin kunnolla silmilleen ja keskittyi katselemaan Alyshaa.
"Hei, sä näytät siltä että tuntisit tämän paikan. Tietäisitkö, mistä mä löydän The Triumph Of Evolution And The Failure Of Creationismin? Kirjastonhoitajakaan ei ole paikalla ja olen etsinyt sitä kirjaa viimeiset puoli tuntia", Alysha kysyi ja Victor puraisi alahuultaan. No, eipä ollut mitenkään yllättävää, että hänestä sai sellaisen vaikutelman, että kirjasto olisi toinen koti. Niinhän se oikeastaan olikin, joten Victor ei päättänyt tehdä asiasta sen suurempaa numeroa.
"Joo ei se mitään, kyllähän mä tän paikan aika hyvin tunnenkin", vastasi hän hymyillen aavistuksen verran. "Mä en oo erityisemmin vielä ehtiny perehtymään näihin evoluutiojuttuihin, mutta mun tietääkseni se vois löytyä tosta pari hyllyä oikeelta. Siellä oon nähny aika paljon näitä biologiaa käsitteleviä kirjoja." Victor tajusi pian olevansa suhteellisen epäkohtelias, ja rykäisi nopeasti. "Tai, siis, mä voin toki tulla ettimään sitä sun kanssas, mikäli haluat...?" Victor käänsi katseensa ujosti kuluneisiin kengänkärkiinsä ja toivoi, etteivät hänen sanansa kuulostaneet yhtä säälittäviltä Alyshan korvissa kuin hänen omissaan.
- agh, sori, vähän tökkii teksti - |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: books, life, books - what's the difference? | |
| |
| | | | books, life, books - what's the difference? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |